.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه
.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه

گلایه اى از نحوه معرفى دین

عـلـیـرغم اصرار قرآن بر سهولت و آسانى شریعت و به تعبیر ماآزادى در حوزه دین، معذلک گاه چنان دین را مشکل و زمخت معرفى کرده اند که طبع هر آزاده اى از آن مى رمد. این پدیده معلول دو چیزاست. یکى دور بودن از واقعیات خارجى و دیگرى تقواى فوق العاده عالمان دینى که آنها را وادار مـى کـنـد هـمـواره جانب احتیاط را بگیرند.
در رساله هاى عملیه به مسائلى از این دست بر مى خوریم: مـسـاءلـه 1944 ـ نگاه کردن مرد به صورت زنى که مى خواهد با اوازدواج کند, جایز است به شرط آنکه بداند که مانع شرعى از ازدواج بااو نیست و احتمال هم بدهد که زن ازدواج را قبول مى کند و احـتمال بدهد که با این نگاه کردن اطلاع تازه اى پیدا مى کند و با این شرائط,نگاه کردن فقط براى این مرد جایز است , اگر چه چند مرتبه باشد, بلکه چنین نگاه کردنى براى جلوگیرى از نزاع بعد از عقد, مستحب نیز هست و اجازه زن هم در آن لازم نیست و بنابر اظهر, نگاه کردن به مو ومحاسن دیگر آن زن هم با همین شرائط جایز است و وجهى دارد که زن هم بتواند به مردى که مى خواهد با او ازدواج کند, با شرایطى که گفته شد, نگاه کند.
در ایـن مـسـاءلـه طـولانى , خواننده آنقدر به شرط اینکه و به شرطآنکه در برابر خود مى بیند که موضوع اصلى را فراموش مى کند درحالى که مى توان این مساءله را در یک خط بیان کرد: مـرد و زنى که قصد ازدواج دارند, مى توانند براى اطلاع از عیوب وزیبایى هاى یکدیگر, به هم نگاه کنند.


برگرفته از:

کتاب "آزادى" تالیف عباس یزدانى(مطالعه آنلاین کتاب)



جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم


 بـى گـمان اگر قصد ازدواج در کار باشد, همه شرایط دیگر تاءمین است و نیازى به این همه قید نـیـسـت .
آن هـم قـیـودى که بعضى از آنها به ذهن هیچ کس نمى رسد مثل این قید که فقط باید خودش نگاه کند ومرد دیگرى حق نگاه ندارد طول و تفصیل هاى بى مورد و پیچاندن مساءله , دین را مشکل ومغایر با آزادى جلوه مى دهد.
بـاز در مـسـاءلـه مـربوط به کسى که در اثر بیمارى , کنترل خود را ازدست داده و بى اختیار از او مـدفـوع خارج مى شود, در بعضى رساله هاآمده است که باید در وسط نماز هرگاه آلوده مى شود, مـجـددا وضوبگیرد و بنابر احتیاط واجب خود را بشوید.
یعنى نمازى بخواند باچند بار وضو و چند بار شستن موضع مدفوع. در حـالـى کـه ایـن کارها با موالات و صورت نماز منافات دارد وباعث کشف عورت در وسط نماز اسـت. وانگهى براى همه مردم چنین نمازى مشقت دارد, بنابر این قید اگر مشقت نباشد مشکلى راحـل نـخواهد بود و اینگونه فتاوا سیماى دین را مشوه مى کند.
مگر نه آنکه خداوند براى مسافر و مریض کار را آسانتر خواسته است؟ نـمونه سوم مسائل مربوط به عادت ماهانه بانوان است.
آنقدر این مسائل پیچ و خم پیدا کرده است کـه بـه جراءت مى توان گفت حتى یک زن پیدا نمى شود که همه مسائل این بخش را به خوبى یاد گرفته باشد ایـن در حالى است که وقتى سراغ خود روایات مى رویم , احکام را در نهایت سهولت مى یابیم. یعنى دیـن و شـریـعـت بـه خـودى خـودمـشـقـت ندارد. ایراد و اشکال در نحوه معرفى دین است.

بى جـهـت نیست که بزرگانى مثل مرحوم صدوق در نوشتن مقنع , به خودنصوص اکتفا مى کردند و چیزى از خود بر آن نمى افزودند.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمد سه‌شنبه 6 اسفند 1392 ساعت 01:24

با عرض سلام
به استحضار شما برسانم که مراجعی که یک حکم فقهی میخواهند بدهند اولا کلی درس خوندن دوما با نگاه به قران و سنت و عقل و اجماع حکم میدهند.ما در حدی نیستیم بخواهیم نظر بدهیم- مطمئن باشید اگه شما هم روزی مجتهد شدی همین طور نظر میدهید- مشکل ما این است که همه در دین نظر میدهند.من الله توفیق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد