.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه
.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه

در وصیت لقمان به فرزندش (قسمت3)

و ارض بـمـا قـسـم الله لک فـانـه سـبـحـانـه یـقـول : اعـظـم عـبادى ذنبا من لم یرض بقضائى و لم یشکر نعمائى و لم یصبر على بلائى .
و راضـى بـاش بـه آنـچـه خـدا قـسـمت تو فرموده پس به درسـتـى کـه خـداى سـبحان جلت عظمته مى فرماید: آن بنده گـنـاهـش از هـمـه عـظـیم تر و بزرگتر است که راضى به قـضـاى مـن نـبـاشـد و شـکـر نعمتهاى مرا نکند و بر بلاى من صبر نکند.
و اوصـى رسـول الله صـلى الله عـلیـه و آله مـعـاذ بـن جـبـل فـقـال له : اوصـیـک باتقاء الله و صدق الحدیث و اداء الاءمـانـة و خـفض الجناح و الوفاء بالعهد و ترک الخیانة و حـسـن الجـوار و صـلة الارحـام و رحـمـة الیتیم و لین الکلام و بـذل السـلام و حـسـن العـمـل و قـصـر الامل و توکید الایمان و التفقه فى الدین و تدبر القرآن و ذکـر الآخـرة و الجزع من الحساب و کثرة ذکر الموت و لا تسب مـسـلما و لا تطع آثما و لا تقطع رحما و لا ترض بقبیح تکن کـفـاعـله و اذکـر الله عند کل شجر و مدر و بالاءسحار و على کـل حـال یـذکـرک فـان الله تعالى ذاکر من ذکره و شاکر من شـکـره و جـدد لکـل ذنـب تـوبـة السـر بـالسـر و العـلانیة بالعلانیة .
پـیـغـمـبـر اکـرم صـلى الله عـلیـه و آله مـعـاذ بـن جبل را وصیت نمود پس چنین فرمود: به تو وصیت مى کنم که از خـدا بـتـرسـى و گـفـتـارت راسـت بـاشـد. و امـانت را به صـاحـبـش رد کنى . و تواضع و فروتنى داشته باشى . و با هر کس ‍ عهد کردى به آن وفا نمایى و خیانت را ترک کن . و بـا هـمـسـایه به نیکى رفتار کن . و با خویشان پیوند نما و از آنها نبر به یتیمان رحم کن . در گفتار ملایم و نرم گو باش و درشت گو و خشن کلام نباش ، در سلام بین مسلمین فـرق نـگـذار و بـه هـمـه سـلام کـن . و عملت را نیکو کن . و امـیدت را در دنیا کوتاه کن . ایمانت را محکم کن . در امور دینت دانـا باش . و در قرآن دقت کن تا به معانى آن پى ببرى . و به یاد آخرت باش و از حساب در روز جزا ترسناک باش . و بـسیار به یاد مرگ باش . و به مسلمانى دشنام نگو. و از گناهکاران پیروى ننما و از رحم خویش نبر و قطع نکن . و بـه عـمـل زشـت و قـبـیح راضى مشو که در این صورت گناه عمل کننده آن بر تو است . و به یاد خدا باش نزد هر درخت و سنگ و کلوخ ، یعنى هر چه را دیدى به یاد خالق آن باش و در سـحـرهـا و سایر اوقات و حالات به یاد خدا باش ، چون چنین بودى خداى متعال جلت عظمته تو را یاد فرماید که خدا یـاد مـى کـنـد کـسـى را کـه بـه یـاد او بـاشـد و کـسـى کـه شـکـرگـزار او بـاشـد شـکـر او را قبول فرماید. و براى هر گناهى تجدید توبه بنما اگر گناه سرى و پنهانى است توبه آن را هم پنهانى انجام ده و اگر آشکارا و علنى است توبه آن را هم علنى انجام بده .
و اعلم ان الصدق الحدیث کتاب الله و اوثق العز التقوى و اشـرف الذکر ذکر الله تعالى و احسن القصص القرآن و شـر الامـور مـحـدثـاتـهـا و احسن الهدى هدى الانبیاء و اشرف المـوت الشـهـادة و اعـمـى الاعمى الضلالة بعد الهدى و خیر العـلم مـا نفع و شر العمى عمى القلب و الید العلیا خیر من الید السفلى و ما قل و کفى خیر مما کثرو الهى و شر المعذرة عـنـد المـوت و شـر النـدامـة یـوم القـیـمـة و مـن اعـظـم خطایا اللسان الکذب .
بـدان بـه درستى که راست ترین گفتار کتاب است ، یعنى آنچه در کتاب نوشته شده راست تر است از آنچه به زبان بـگـویـند. و محکم ترین عزتها تقوى است . و شریف ترین ذکـرهـا یـاد خـداى تـعـالى است . و نیکوترین قصه ها قرآن کـریـم اسـت و بـدتـریـن چـیـزها تازه ها است . و نیکوترین راهنمایى ها راهنمایى پیغمبران است و بهترین مردنها شهادت در راه خـداسـت . و کـورتـریـن کـوریـها گمراهى بعد از راه یـابـى اسـت . و بهترین علم آن علمى است که به انسان نفع بـدهـد. و بـدتـریـن کـوریـهـا کورى قلب است . و دست بالا بهتر از دست پایین است ، یعنى دست عطا کننده بهتر از دست سـؤ ال کـنـنـده اسـت و رزق کـم کـه بـه حال شخص کفایت کند بهتر است از توسعه و زیادى که سبب سـرگـرمـى و بـاز مـانـدن از آخـرت باشد. و بدترین عذر خـواهـى هـنـگـام مـرگ اسـت ؛ چـون فـائده نـدارد. و بـدترین پـشـیـمانى پشیمانى روز قیامت است . و بزرگترین خطاهاى زبان دروغ گفتن است .
و خـیـر الغـنـى غـنـى النـفس و خیر الزاد التقوى و راءس الحکمة مخافة الله فى السر و العلانیة و خیر ما القى فى القـلب الیـقـین و ان جماع الاثم الکذب و الارتیاب و النساء حبائل الشیطان و الشباب شعبة من الجنون و شر الکسب کسب الربا و شر المآثم اکل مال الیتیم و السعید من وعظ بغیره و لیـس لجـسـم نـبـت عـلى الحـرام الا النار و من تغذى بالحرام فـالنـار اولى بـه و لا یـسـتـجاب له دعاء و الصلوة نور و الصـدقـة حرز و الصوم جنة حصینة و السکینة مغنم و ترکها مغرم .
و بـهـتـریـن بـى نـیـازى غـناى نفس است . و بهترین توشه بـراى سـفـر آخـرت تـقـوى و خـوددارى از گـنـاهـان است . و بالاترین حکمت و دانش ترس از خداست در پنهان و آشکار. و بهترین چیزى که در قلب انسان القاء مى شود یقین است . و بـه درسـتـى کـه دروغ سـبـب جـمـیـع گـنـاهـان اسـت . و زنها ریـسـمـانـهـاى شیطانند که به واسطه آنها بندگان را به گـنـاهـان مـى کـشـد. و جـوانـى قـسـمـتـى از دیـوانـگى است . بدترین کسب ها رباخوارى است . و بدترین گناهان خوردن مـال یـتـیـم اسـت . آدم بـا سعادت کسى است که از غیر موعظه گیرد. و بدنى که از حرام بزرگ شده و رشد و نمو نموده غیر از آتش و عذاب چیزى براى او نیست . و کسى که از حرام بخورد آتش از هر چیزى براى او سزاوارتر است . و دعایى بـراى او مـسـتـجـاب نـخـواهـد شد. و نماز نور است و صدقه حـافظ از بلیات است و روزه سپرى است محکم براى حفظ از آتش و وقار سبب بهره مندى است و ترک آن موجب ضرر است .


برگرفته از:

کتاب ترجمه ارشاد القلوب دیلمی(دانلود کتاب)


جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

نظرات 1 + ارسال نظر
کد 1009 یکشنبه 22 بهمن 1391 ساعت 19:33 http://www.talangorteam.blogsky.com

با سلام
دیروز فضای پرشور بهمن ماه در شهر یاقوت­های سرخ به عطر گل­های نرگس پیوند خورد.. و ما در ساوه با افتخار میزبان استاد علی اکبر رائفی پور و سخنرانی ایشان در حوزه مهدویت بودیم.

برای دانلود و دیدن گزارش تصویری به ما سر بزنید!
http://www.talangorteam.blogsky.com
با تشکر
--------------تیم پژوهشی و اجرایی تلنگر-------------------

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد