.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه
.:: دانلود کتب شیعی ::.

.:: دانلود کتب شیعی ::.

پایگاه دریافت کتب و فایل های شیعه

در وصیت لقمان به فرزندش (قسمت4)

و على العاقل ان یکون له ساعة یناجى فیها ربه و ساعة یـتـفـکـر فـیها صنع الله و ساعة یحاسب فیها نفسه و ساعة یـتـخـلى فـیـهـا لحـاجـتـه مـن حـلال و عـلى العـاقـل ان لا یـکـون سـاعیا الا فى ثلاث تزود لمعاد و مرمة لمـعـاش او لذة غـیـر مـحـرم و عـلى العـاقـل ان یـکـون بصیرا بزمانه مقبلا على شاءنه حفظا للسانه .
و بـر شـخص عاقل است که بوده باشد براى او ساعتى که در آن بـا خـداى خـود مـنـاجـات کـنـد، و سـاعـتـى کـه در آن در مـصـنـوعـات خـدا فکر کند و ساعتى که در آن به حساب خود بـرسد، و ساعتى که در آن خلوت کند و به حاجتهاى خود از راه حلال برسد. و بر عاقل است که کوشش او نباشد مگر در سـه چـیـز یـا بـهـره بـردارى بـراى مـعـاد خود، یعنى انجام عـبـادات و خـدمـت بـه خـلق یا اصلاح کردن امر معاش و لوازم زندگى خود و کسانى که تحت سرپرستى او مى باشند یا لذتى که حرام نباشد. و بر عاقل است که به زمان خود بینا بـاشـد و شـؤ ون و شـخصیت خود را حفظ کند و زبان خود را نگهدارى کند.
و فـى تـوریـة مـوسـى (ع ) عـجـبـت لمن ایقن بالموت کیف یـفرح و لمن ایقن بالحساب کیف یذنب و لمن ایقن بالقدر کیف یـحزن و لمن ایقن بالنار کیف یضحک و لمن رآى تقلب الدنیا بـاءهـلهـا کـیـف یـطـمـئن الیـهـا و لمـن ایـقـن بـالجـزاء کـیف لا یـعـمـل و لا عـقل کالدین و لا ورع کالکف و لا حسب کحسن الخلق .
و در تـورات موسى نوشته شده : عجب دارم از کسى که یقین بـه مـرگ دارد چـگـونـه خـوشنود است . و کسى که یقین به حـسـاب دارد چـگـونـه گناه مى کند. و کسى که یقین به قدر دارد چـگـونـه محزون و غمگین است . و کسى که یقین به آتش دارد چـگـونـه مـى خـنـدد. و کـسـى کـه دیـد دنـیـا بـا اهـل خـود چگونه بى وفایى مى کند چگونه به او مطمئن مى شـود. و کـسـى کـه یـقـیـن بـه جـزا دارد چـگـونـه عـمـل نـمـى کـنـد. و نـیست عقلى مانند دین . و نیست ورعى مانند خـوددارى از گـنـاه . و نـیـسـت حـسـب و نـسبى مانند حسن خلق و گشاده رویى .
و قـال ابـوذر: اوصـانـى رسول الله صلى الله علیه و آله بـسبع خصال حب المساکین و الدنو منهم و هجران الاغنیاء و ان اصل رحمى و ان لا اتکلم بغیر الحق و ان لا اخاف فى الله لومـة لائم و ان انـظـر الى مـن هـو دونـى و لا انظر الى من هو فوقى و ان اکثر من سبحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر و لا حول و لا قوه الا بالله العلى العظیم فانهن الباقیات الصالحات .
ابوذر گفت : پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله مرا به هفت خصلت وصیت فرمود: 1ـ دوستى با فقرا و نزدیک شدن به آنـهـا و دورى کـردن از اغـنـیـاء 2ـ بـه رحـم و خـویـشـان خود بـپـیـونـدم 3ـ نـگـویـم مـگـر حق 4ـ و در راه خدا از ملامت کننده نـترسم 5ـ و در امور دنیا به پایین تر از خودم نظر نمایم و بـه بـالاتـر از خـود نـظـر نـنـمایم 6ـ و بسیار بگویم : سـبـحان الله و الحمد لله و لا اله الا الله و الله اکبر و لا حول و لا قوة الا بالله العلى العظیم ، که اینها باقیات الصالحات مى باشند.
و قال : من سلک الجد دامن من العثار و الصبر مطیة السلامة و الجـزع مـطـیة الندامة و مرارة الحلم اعذب من حلاوة الانتقام و ثـمـرة الحـقـد النـدامـة و مـن صبر على ما یکره ادرک ما یحب و الصـبـر عـلى المـصـیـبـة مـصیبة للشامت بها و الجزع علیها مصیبة ثانیة بفوات الثواب و هى اعظم المصائب .
فـرمـود: هـر کـس در راه بـرود از لغـزش ایمن است . و صبر مـرکـب سـلامت است . و جزع مرکب پشیمانى است . و تلخى حلم گواراتر از شیرینى انتقام است . و میوه حسد پشیمانى است . و کـسـى کـه صـبر کند بر آنچه مکروه طبع اوست مى رسد بـه آنـچـه دوسـت مـى دارد. و صبر کردن بر مصیبت مصیبتى اسـت بـر شماتت کننده در آن مصیبت . و جزع و ناله و فریاد در مـصـیـبـت مـصـیبت دیگر است ، چون که ثواب آن از دست مى رود. و این بزرگترین مصیبت است .


برگرفته از:

کتاب ترجمه ارشاد القلوب دیلمی(دانلود کتاب)


جهت تعجیل در فرج: 

 اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم و العن اعدائهم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد